Jak wybrać fotografa na ślub
Bez najmniejszych wątpliwości można stwierdzić, że dzień ślubu oraz wesela to najważniejszy dzień w życiu każdej wychodzącej za mąż kobiety oraz żeniącego się mężczyzny. Oczywiście każda para młoda marzy o tym, by wydarzenie to przebiegło bez najmniejszych komplikacji oraz zostało uwiecznione w postaci wysokiej jakości zdjęć – tak, aby ich przeglądanie w późniejszym okresie wiązało się z przypływem radosnych wspomnień, a nie uczuciem rozczarowania związanym z mało atrakcyjnymi fotografiami wykonanymi podczas tej uroczystości. Aby zachować jak najlepsze wspomnienia ze ślubu wzmocnione dodatkowo wspaniałymi zdjęciami należy wcześniej zdecydować się na zatrudnienie profesjonalnego fotografa, który zachowa wszelkie, nawet najbardziej ulotne chwile wykonując najwyższej jakości zdjęcia. W niniejszym artykule omówimy właśnie cały proces wyboru fotografa ślubnego, przedstawiając Państwu wszystkie cechy, którymi powinien charakteryzować się naprawdę dobry fotograf, a także zagadnienia, które warto poruszyć podczas wstępnej rozmowy z wybranym przez Państwa fachowcem.
Jak wybrać fotografa na ślub?
Zacznijmy od podstaw, czyli dlaczego w ogóle warto zatrudnić profesjonalnego fotografa ślubnego, a nie poprosić jednego z zaproszonych gości o robienie zdjęć? Cóż odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta – wprawdzie zaoszczędzicie Państwo w ten sposób pewną, niewielką w porównaniu do ogólnych kosztów ślubu kwotę, ale jednocześnie oddacie kwestię udokumentowania fotograficznego najpiękniejszego dnia w Państwa życiu zupełnemu amatorowi. Czy osoba (choćby nawet najbardziej zaufana lub bliska) dysponująca niskiej klasy aparatem kompaktowym, bez znajomości podstaw kadrowania, oświetlenia, kompozycji i innych zagadnień związanych z fotografią mimo najszczerszych nawet chęci, będzie w stanie uzyskać satysfakcjonujący Państwa efekt? Odpowiedź brzmi: NIE. Nie ma takiej możliwości. Po kilku dniach od ślubu otrzymacie Państwo zbieraninę kiepskich fotek (nie można będzie nawet nazwać tego zdjęciami), poruszonych, niedoświetlonych lub wręcz prześwietlonych, o słabej kolorystyce, zaszumionych i właściwie nienadających się do niczego. Nie można także pominąć tutaj faktu, że osoba, którą poprosicie Państwo o wykonywanie zdjęć nie będzie mogła swobodnie bawić się na Państwa weselu, a więc także jej wspomnienia z tego dnia nie będą należały do najprzyjemniejszych.
Jeśli więc podjęli Państwo decyzję o zatrudnieniu profesjonalisty do obsługi ślubu od strony fotograficznej, to gratulujemy wyboru i pomożemy Państwu w wykonaniu pierwszych kroków do realizacji tego celu. Oto garść podstawowych zasad, którymi warto się kierować podczas wyboru fotografa ślubnego:
Kiedy zacząć szukać fotografa ślubnego
Przede wszystkim należy zacząć od tego, że poszukiwania fotografa ślubnego należy zacząć na minimum pół roku przed datą planowanego ślubu. Próby znalezienia profesjonalisty dysponującego akurat wolnym najbliższym weekendem w okresie typowo ślubnym, czyli od maja do września są z góry skazane na niepowodzenie. Możliwe, ale możliwości są naprawdę małe.
Formy fotografii ślubnej
Zanim zaczniecie się Państwo kontaktować z wybranymi przez siebie fotografami, warto odwiedzić kilka – kilkanaście witryn firm oferujących usługi fotografii ślubnych w celu określenia własnych potrzeb. W tym miejscu nie możemy Państwu niczego sugerować, jako że każdy ma swoje indywidualne preferencje, natomiast podpowiemy tylko, że fotografie ślubne można wykonywać na kilka różnych sposobów. Przykładowo zdjęcia mogą uwieczniać starannie wystudiowane pozy, z dopracowanymi wszelkimi najdrobniejszymi szczegółami, zarówno w plenerze, jak i w studio. Jest to klasyczna forma fotografii ślubnej, którą można często spotkać w starych albumach rodzinnych. Zazwyczaj zdjęcia obejmują całe postaci pary młodej lub półprofile, często z dodatkami w postaci bukietów kwiatów lub innych ozdobnych elementów. Innym rodzajem zdjęć ślubnych są pozornie przypadkowe ujęcia zawierające zbliżenia różnych detali, np. oko panny młodej, wzór krawata pana młodego, przy czym tłem zdjęcia zazwyczaj będzie orszak ślubny, bądź sala weselna. Trzeci rodzaj zdjęć ślubnych to fotografie zawierające w sobie lekką nutę tajemniczości, np. para młoda na tle ciemnego lasu, z rozwianymi włosami lub nieostre tło i zamglone szczegóły. Oczywiście wszystko tak naprawdę zależy od inwencji i umiejętności autora zdjęć, mimo tego warto przejrzeć galerię różnych profesjonalnych firm lub agencji zajmujących się fotografią ślubną i wybrać sobie najbardziej pasujący do Państwa upodobań styl fotografowania. Podczas późniejszej rozmowy z wybranym przez siebie profesjonalistą będziecie Państwo w stanie zaprezentować mu przykłady zdjęć, których forma Państwu odpowiada, co z pewnością ułatwi uzyskanie porozumienia z fotografem. Jeśli natomiast nie jesteście Państwo pewni, co tak naprawdę chcielibyście uzyskać, proponujemy zapoznać się choćby pobieżnie z pracami mistrzów fotografii ślubnej, jak Jerry Ghionis, czy też Pablo Lopez Ortiz.
Portfolio fotografa i opinie – na co zwrócić uwagę
Wybór konkretnego profesjonalisty należy wstępnie oprzeć na dwóch aspektach. Pierwszym z nich będzie portfolio wykonanych do tej pory przez niego zdjęć ślubnych. Należy przy tym zwrócić uwagę, czy fotografie obejmują co najmniej kilka par, różne plenery oraz zróżnicowane warunki oświetleniowe. Jeśli wszystkie pary mają wykonane zdjęcia w tym samym miejscu, może to oznaczać, że fotograf nie dysponuje szerokim wachlarzem plenerów i zaproponuje Państwu także to samo miejsce. Nie musi to stanowić wady o ile dana lokalizacja wydaje się Państwu atrakcyjna, bowiem można wtedy przyjąć, że fotograf będzie miał dokładnie rozpracowane już najlepsze ujęcia, warunki oświetleniowe oraz porę dnia, w której uzyskuje się najbardziej atrakcyjne zdjęcia. Drugą sprawą, na którą należy zwrócić uwagę są opinie o wybranym przez nas fachowcu, jakie można zazwyczaj uzyskać od znajomych lub znaleźć w Internecie. Warto jednak mieć na uwadze, że internetowe opinie mogą być niekiedy zafałszowane poprzez działalność konkurencji lub wręcz przeciwnie – osób zatrudnionych do tworzenia pozytywnych komentarzy. W przypadku gromadzenia informacji z Internetu należałoby się skupić w zasadzie tylko na kwestiach punktualności fotografa, rodzaju wykorzystywanego przez niego sprzętu oraz dyspozycyjności rozumianej jako wykonywanie zdjęć nie tylko podczas samej ceremonii ślubu, ale także plenerowych oraz podczas wesela, nawet w godzinach wieczornych.
Konkretne ustalenia z fotografem
Gdy już wiecie Państwo, czego mniej więcej oczekujecie, możecie udać się do wybranego profesjonalisty na bezpośrednią rozmowę, w trakcie której nadejdzie pora na konkretne ustalenia. Warunki finansowe, liczba zdjęć oraz czas dostępności fotografa to kwestia indywidualnych ustaleń, których nie będziemy poruszać w niniejszym poradniku. Zaprezentujemy natomiast garść tematów, jakie niewątpliwie warto poruszyć w trakcie rozmowy:
Sesja plenerowa w innym dniu
Czy fotograf może zaoferować wykonanie zdjęć plenerowych w innym dniu, niż data ślubu? Kwestia ta jest o tyle istotna, że dzięki temu unika się niepotrzebnego stresu związanego z koniecznością znalezienia czasu na wyjazd pary młodej w plener – a nie ma co ukrywać, że po godzinie-dwóch spędzonych w kościele, bądź Urzędzie Stanu Cywilnego oraz w restauracji lub domu weselnym państwo młodzi nie będą wyglądać już tak świeżo, promiennie i nieskazitelnie, jak przed rozpoczęciem wydarzeń dnia. Dodatkowo w ten sposób uzyskuje się niezależność od warunków pogodowych (co w sytuacji, gdy w dniu ślubu pada deszcz?). Z naszego doświadczenia jeżeli pomiędzy uroczystości w kościele a restauracją jest wystarczająco duży czas, sesja plenerowa może naprawdę być udana jeżeli nie ma niespodzianek związanych z pogodą. W tym wypadku zarówno fotograf jak i para młoda muszą ustalić na rozmowie, że w przypadku niesprzyjającej pogody, sesja plenerowa musi być odłożona na inny termin.
Jakim sprzętem dysponuje fotograf?
Najlepiej poprosić go o zaprezentowanie wykorzystywanego wyposażenia i krótkie scharakteryzowanie każdego z elementów. Nie musimy przy tym znać się na sprzęcie fotograficznym – wystarczy, że fachowiec przedstawi nam dwa lub więcej aparatów fotograficznych, kilka obiektywów, statyw, być może także dodatkowe akcesoria jak blenda, przenośne oświetlenie itp. Jeśli fotograf dysponuje jednym aparatem (szczególnie jeśli jest to klasyczny, niewielki kompakt) z jednym obiektywem i niczym więcej – zapewne rozsądnym wyjściem będzie poszukanie kogoś innego. Dlaczego sprzęt jest tak ważnym kryterium oceny? Cóż, wystarczy przeanalizować warunki pracy. Sesja fotograficzna zazwyczaj rozpoczyna się w domu panny młodej – czyli mamy do dyspozycji z reguły niewielką przestrzeń ze sztucznym oświetleniem o niewielkim natężeniu. Pamiętajmy przy tym o liczbie osób, które będą się przewijać przed obiektywem nie zwracając uwagi na obecność fotografującego. Należy więc dysponować zestawem, który pozwoli w takich warunkach wykonać dobrej jakości zdjęcia bez poruszonych szczegółów typu przechodzące osoby w tle oraz przy niskim współczynniku zaszumienia. Kolejna sceneria do zdjęć będzie zlokalizowana pod gołym niebem, zazwyczaj w okolicach południa, a więc w warunkach silnego nasłonecznienia. Konieczne będzie więc takie dobrane wartości przysłony, migawki, czułości (ISO) oraz kadru, aby uniknąć niepożądanych zjawisk w postaci głębokiego cienia na twarzach lub wręcz przeciwnie, silnego prześwietlenia zdjęć.
Następnie ceremonia ślubu odbywa się w Urzędzie Stanu Cywilnego lub w kościele. O ile w przypadku USC sprawa wydaje się być zbliżona do zdjęć w mieszkaniu lub w domu, o tyle w kościele wykonanie dobrych zdjęć wymaga naprawdę sporych umiejętności. Niech Państwo zwrócą uwagę na charakterystyczne warunki oświetleniowe wnętrz kościoła – zazwyczaj panuje w nich półmrok, czasami rozświetlany silnymi światłami elektrycznymi, do tego dodajmy specyficzne dla kościołów wąskie okna i / lub witraże, przez które światło słoneczne wpada zazwyczaj wąskimi pasmami. Aby uzyskać zadowalający efekt w tak trudnych warunkach oświetleniowych, konieczne jest zastosowanie statywu oraz odpowiednio dobranych pod względem czułości obiektywów. Przy czym właściwie powszechnie obowiązującą regułą jest całkowity zakaz lub ograniczenie korzystania z lamp błyskowych wewnątrz kościołów, co dodatkowo utrudnia zadanie fotografowi.
Po zakończeniu części oficjalnej goście przenoszą się do domu weselnego lub restauracji. Tutaj również sytuacja może być utrudniona z uwagi na ruch, gwar, światło słoneczne wpadające przez okna oraz oświetlenie sztuczne – o ile w przypadku typowych imprez rodzinnych nie ma większego znaczenia, czy uda się wykonać dobre zdjęcia, czy też nie, o tyle w przypadku tak istotnego dnia, jak ślub wysokiej jakości zdjęcia zawierające odpowiednią liczbę szczegółów są przecież nieodzowne. A przecież należy jeszcze wziąć pod uwagę czas trwania części zabawowej, niekiedy do późnych godzin nocnych – co także radykalnie zmienia wymagania stawiane przez fotografem oraz będącym na jego wyposażeniu sprzętem.
Podsumowując rozważania w tym punkcie należy podkreślić, że szeroka gama sprzętu i akcesoriów, którymi dysponuje fotograf bez wątpienia stanowi bardzo istotne kryterium ogólnej oceny profesjonalizmu wybranego fachowca, nie powinna jednak być elementem przysłaniającym inne aspekty oferowanych przez fotografa usług.
Większość fotografów pracuje na lustrzanki Canon lub Nikon. Polecamy zatem mieć na uwadzę poniższe tabeli pochodzące z Wikipedii. Przedstawiają one lustrzanki firmy Canon i Nikon. Sugerujemy nawiązać współpracę z fotografam, którzy będą fotografować ślub lustrzanką, która jest w poniższych tabelkach obramowana na czarno. To nie oznacza, że jeśli ktoś posiada inny aparat to nie robi dobre zdjęcia, ale jest pewne to, że jeśli ktoś posiada właściwy sprzęt ma dużo więcej szans, że zdjęcia będą jakościowe. Ślub jest tylko jeden. Fotografów wielu. Warto wybrać rozsądnie.
Pozowanie do zdjęć
Czy fotograf będzie wymagał pozowania do zdjęć, przygotowywania się do najlepszych ujęć, przerywania przebiegu ceremonii, itp. Niekiedy tego typu sytuacje są niezbędne, warto jednak z góry ustalić, że ograniczymy je do minimum. Dobrego fotografa powinna cechować „przezroczystość”, czyli umiejętność wykonywania zleconego mu zadania bez zwracania na siebie zbytniej uwagi oraz przeszkadzania gościom. Natomiast jeżeli chodzi o plener, można (i trzeba) zachowywać się naturalnie, ale jeżeli fotograf kieruje i mówi jak pozować trzeba go słuchać. Recepta na udany plener ślubny to mix zdjęć naturalnych zarówno jak i ‘naturalnie pozowanych’.
Drugi fotograf lub asystent fotografa
Czy do realizacji sesji w plenerze będzie korzystał z pomocy asystenta fotografa? Ten szczegół może okazać się niezwykle istotny, gdyż obecność dodatkowej osoby pozwala skupić się fotografowi na swojej pracy, podczas gdy asystent zadba o wszelkie niezbędne drobiazgi, takie jak poprawianie ułożenia elementów otoczenia. Obecność drugiego fotografa może naprawdę dać inny wygląd całej sesji, zarówno w kościele jak i w plenerze i podczas wesela. Na przykład w ofercie ślubnej Sergio Foto zawsze jest drugi fotograf. W kościele kiedy jeden fotograf fotografuje parę młodą z bliska może tylko uchwiczyć tylko to co jest blisko niego, żaden obiektyw z zoomem nie pomoże jeżeli perspektywa nie jest ta, którą się chce. W celu sfotografowania “niemożliwego” jest drugi fotograf, który może się oddalać i robić zdjęcia artystyczne np. gości z bliska, całego kościoła, może z góry lub z innych ciekawych kątów – drugi fotograf może dodać elementy, których jeden fotograf nie może zrealizować. Zdarzają się również przypadki, kiedy na ślubie jest tylko jeden fotograf, który przypadkiem gubi kartę pamięci. Albo coś jest nietak ze sprzętem i wszystko jest stracone. Według danych udostępnionych przez Safeware, The Insurance Agency Inc, Ontrack Data International Inc i innych, ponad 40% utrat danych jest spowodowane przez uszkodzenie nośnika pamięci. Też tu każdy ma wybór. Takie przypadki są stosunkowo rzadkie, ale czytając fora fotograficzne, dosyć często ktoś traci wszystkie zdjęcia lub część zdjęć. Warto mieć drugiego fotografa – to dodatkowa gwarancja.
W jakiej postaci otrzymamy wykonane zdjęcia?
W większości przypadków możemy otrzymać ofertę obejmującą wydruk kilku – kilkunastu najlepszych zdjęć oraz zestaw kilkudziesięciu poddanych uprzedniej obróbce w programie graficznym, nagranych następnie na płycie CD lub DVD lub Blu Ray. Warto natomiast wyraźnie zaznaczyć, że chcielibyśmy otrzymać wszystkie wykonane zdjęcia w wersji nieprzetwarzanej, także nieudane. W jakim celu? Przede wszystkim dlatego, że fotografie odpowiednio skadrowane i obrobione w profesjonalnym programie graficznym będą naturalnie prezentowały się niezwykle efektownie i świetnie nadadzą się do wydruku lub przesłania uczestnikom ceremonii ślubnej, natomiast będzie ich stosunkowo niewiele. Z kolei zdjęcia „surowe” będą stanowiły świetne odzwierciedlenie panującej w dniu ślubu atmosfery i niekiedy także znakomitą okazję do wspólnego śmiechu i wspominania wydarzeń, ujmijmy to „nieoficjalnych” – nie przeoczcie takiej możliwości! Uwaga! Najczęściej profesjonaliści odmówią oddać zdjęć nieudanych lub nieobrobionych. Naszym zdaniem lepiej mieć dobrą sesję ślubną u profesjonalisty niż mieć również zdjęcia nieobrobione u początkującego fotografa. Każdy dobry fotograf boi się, że jego “nieudane” fotografie mogą być wykorzystane przeciwko niemu, lub mogą być tematem krytyk. Warto szanować w tym przypadku wolę fotografa, ale zapytać zawsze można :)
Jeżeli fotograf ma zaprzyjaźniony laboratorium fotograficzne, można u niego poprosić o pokazywanie albumów lub fotoalbumów przykładowych. Za dodatkową opłatę fotograf zajmie się kompozycją albumu przekazując młodej parze gotowy egzemplarz. Jeżeli chce się zamówić więcej niż jeden album można zawsze poprosić o zniżkę. Nie każdy daje, ale zawsze można o to się zapytać.
Podpisanie umowy z fotografem
Po rozmowie z fotografem nadchodzi pora na podpisanie umowy. Powinniście zwrócić Państwo baczną uwagę na to, czy zawiera ona wszystkie szczegóły – czyli czas pracy fotografa, minimalna liczba wykonanych zdjęć, sposób dostarczenia gotowych fotografii, należność (łącznie z kosztami dojazdu o ile takowe wchodzą w grę) itp. Najlepiej przeczytać ją na spokojnie w zaciszu domowym i następnego dnia udać się ponownie do fotografa w celu jej podpisania. Nie zapomnijmy oczywiście o przekazaniu profesjonaliście wszelkich niezbędnych informacji w postaci dnia ślubu, adresu zamieszkania panny młodej, adresu kościoła i restauracji oraz godzin rozpoczęcia poszczególnych etapów ceremonii ślubnej – dzięki temu fotograf będzie mógł zaplanować sobie przebieg dnia i optymalnie wykonać zlecone mu zadanie.
I na koniec ostatni drobny szczegół
Na kilka dni przed datą ślubu warto ponownie odwiedzić wybranego przez nas fotografa w celu upewnienia się, że wszystko przebiega zgodnie z planem i nie staną nam na przeszkodzie różne nieprzewidziane okoliczności, jak np. wypadki losowe.
Pingback: Sergio’s Photography – Fotografo Matrimoni | Professionista Jak uzyskać najlepsze zdjęcia ślubne? Poradnik dla młodej pary | Forografo matrimonio professionale
Pingback: Sergio’s Photography – Fotografia… po włosku! Jak uzyskać najlepsze zdjęcia ślubne? Poradnik dla młodej pary | Fotograf Warszawa
Pingback: JAK ROZPOZNAĆ PROFESJONALNEGO FOTOGRAFA | Fotograf Warszawa